اهميت سنسورها در خانه هوشمند

اهميت سنسورها در خانه هوشمند post thumbnail image

اهميت سنسورها در خانه هوشمند را می توان در مواردی همچون امنیت، کاهش مصرف انرژی و آرامش ساکنین مشاهده کرد و به کمک آن بین اجزاء هماهنگی ایجاد نمود.
اینکه بگوییم وجود سنسورها در خانه باعث هوشمندسازی آن می شود جمله ای کاملاً صحیح و درستی است چون سنسورها مثل چشم و گوش خانه هستند.
به کمک سنسورها تمامی سیستم های موجود در خانه هوشمند با هم به یک نظم واحد رسیده و برای هدف مشخصی هماهنگ خواهند شد.
شاید عناوینی چون دتکتور(آشکارساز)، حسگر یا حساسه را شنیده باشید این ها همه یک نوع ابزار هستند و منظور همان سنسور می باشد و تفاوت این اسامی هیچ ارتباطی به کاربرد آن ندارد.
تفاوت سنسورها مربوط به دلیل ساخت آن ها می باشد یعنی به چه منظوری ساخته شده اند؛ سنسورهای متنوعی وجود دارد که لزوماً احتیاجی به نصب همه آن ها در یک ساختمان نیست اما بعضی از آن ها را باید حتماً در فرایند هوشمند سازی مورد استفاده قرار داد.
اهميت سنسورها در خانه هوشمند را با معرفی بعضی از پرکاربردترین سنسور ها بیان می کنیم.
سنسور تشخیص نشت گاز: این سنسور در زمان نشت گاز در محیط می تواند جان ساکنین را نجات دهد چون هرگاه مقدار گاز بیش از حد مجاز باشد با آلارم و ارسال هشدار ساکنین را با خبر می کند.
حوادثی که جان ساکنین را تهدید می کند و از آن پیشگیری می شود مثل انفجار و آتش سوزی به دلیل نشت گاز شهری(گاز متان) و مسمومیت یا گازگرفتگی به دلیل گاز مونوکسید کربن.

سنسور حرکتی: از این سنسور برای پیشگیری از سرقت استفاده می شود و قادر است شما را از حضور افراد در اطراف خانه در ساعاتی که معمولاً نباید کسی باشد مطلع کند.

سنسور درب و پنجره: این سنسور نیز برای جلوگیری از سرقت طراحی شده و به محض باز شدن درب یا پنجره توسط سارق هشدار و آلارم به صدا در می آید.

سنسور دما و رطوبت: این سنسور با تعیین دما و رطوبت محیط امکان صرفه جویی در مصرف انرژی و محافظت از وسایل حساس به رطوبت را ممکن می کند.
به عنوان مثال هرگاه دمای اتاق بیش از اندازه بالا رود این سنسور می تواند سیستم گرمایش و سرمایش را خاموش کند.

سنسور چشمی: این سنسور با تشخیص نور مورد نیاز محیط، موجب کاهش مصرف انرژی می شود همچنین اگر در یک اتاق کسی حضور نداشته باشد لامپ ها را خاموش می کند.

Loading

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *