منظور از هوشمند سازی

منظور از هوشمند سازی post thumbnail image

منظور از هوشمند سازی چیست؟ یک سؤال ساده که شاید بارها شنیده باشیم ولی پاسخ روشنی برای آن نیافتیم، شاید سیستم هوشمند دارای پیچیدگی زیاد باشد!
چرا یک پاسخ نباید مفهومی را ساده بیان کند مشکل کجاست؟! سیستم هوشمند دارای پیچیدگی و گستردگی زیادی است که توضیح را سخت کرده معمولاً تعریفی به شکل زیر را زیاد می بینیم:
منظور از هوشمند سازی فرایندی است که در آن تمامی سیستم های موجود در آن محیط به هم متصل شده و توسط برنامه های داده شده به سیستم و به کمک نرم افزار های مخصوص نصب شده روی گوشی هوشمند، تبلت و لب تاپ یا کامپیوتر به کنترل و مدیریت تجهیزات درون ساختمان و یا خارج از آن می پردازیم.

چطور تجهیزات و لوازم الکتریکی یا غیر الکتریکی به یک سیستم هوشمند تبدیل شده و قابلیت کنترل بر آن از همه جا ممکن می شود؟!
اولین قدم ایجاد ارتباط بین آن ها است که به کمک سیم یا کابل مخصوصی در حالت با سیم و به وسیله امواج رادیویی یا وای فای در حالت بی سیم این کار صورت می گیرد.
در این جا ارتباط بین وسایل الکتریکی و غیر الکتریکی را در ساختمان ایجاد کردیم حالا چطور این کار به هوشمند سازی کمک می کند؟!
اول باید دانست که همه این وسایل که ما قصد کنترل آن ها را داریم به ماژول های وصل شدند(ماژول ها، تجهیزاتی هستند که برای هوشمندسازی نصب می شوند) این ماژول ها امکان برنامه ریزی دارند و ما با استفاده از آن ها به نوشتن سناریوهای برای سیستم هوشمند اقدام می کنیم این که با زدن یک دکمه، مجموعه ای از اقدامات صورت می گیرد نتیجه این برنامه های داده شده است.
ماژول های نصب شده توسط راه های ارتباطی که با هم دارند داده ها و اطلاعات را بین هم منتقل می کنند مثلاً سنسور حرکتی فعالیتی را در محیط تشخیص می دهد این سنسور فرمانی را ارسال کرده مبنی بر این که ظاهراً شخصی در آن جا هست اگر اقدام تعیین شده برای سیستم ارسال پیامک باشد فقط این کار انجام می گیرد که یک پیام هشدار برای صاحبخانه مبنی بر این که در حال حاضر شخصی در منزل است فرستاده می شود.
این که در صورت حضور فرد غیر مجاز در ساختمان چه کاری سیستم انجام دهد توسط کسی که سیستم هوشمند را راه اندازی و اجرا کرده به سیستم داده شده یعنی از قبل برای سیستم هوشمند تعریف کردیم اگر شخصی بود، پیامکی ارسال کن.
سیستم هوشمند می تواند به شکلی برنامه ریزی شود که اصلاً نیازی به کنترل انسانی نداشته باشد و تمامی اقدامات ضروری به محض تشخیص، به طور خودکار انجام گیرد.
بک نکته حائز اهمیت وجود دارد، برای این که هوشمندسازی یک ساختمان کارآمدی لازم را داشته باشد باید علاوه بر اینکه سیستم های قابل توجه ای به آن اضافه شود یا از قبل در ساختمان نصب شده باشد(مثل دوربین ها، سیستم دزدگیر، سیستم اعلام حریق، سنسورهای نشت آب یا گاز، سنسورهای تشخیص فعالیت و …)، باید برنامه ریزی درستی نیز به سیستم داده شود.
در واقع هوش سیستم همین برنامه های داده شده به آن هستند، البته هر سیستم هوشمند توسط برند سازنده دارای برنامه های پیش فرضی است و رابط کاربری نسبتاً آسانی نیز دارند(البته نه همه برندها) که امکان راه اندازی را به طور دستی فراهم می کند شاید نتیجه فوق العاده نباشد ولی در حال سیستم هوشمند کار خود را خواهد کرد.
احتمالاً در راه پله ها دیده اید که وقتی حرکتی می کنید لامپ ها روشن می شوند نوعی سنسور حساس به حرکت نصب شده که نیازی به سیستم هوشمند هم ندارد و این قطعه، برنامه خاص خود را مثل یک کلید روشن و خاموش، لامپ های موجود اجرا می کند این سنسور ها هوشمند نیستند و امکان برنامه ریزی هم ندارند و همان طور که گفته شد مثل یک کلید برق عمل می کنند البته کاملاً اتومات؛ در مقابل این سنسور های ساده، سنسورهای خاصی نیز وجود دارد که کاملاً هوشمند بوده و امکان برنامه ریزی را دارند و می توان میزان حساسیت آن را تنظیم کرد و اقدام مناسب با شرایط موجود را برای آن تعریف نمود که به طور هم زمان چند کار متفاوت را انجام دهند.
بنابراین هر چه برنامه ریزی ها برای سیستم هوشمند در فرایند هوشمند سازی دقیق تر و توسط اشخاص با تجربه تر باشد نتیجه سیستم هوشمند تر و باهوش تر خواهد بود.
اپلیکیشن نصب شده روی گوشی یک رابط کاربری برای افراد خانواده به حساب می آید که باید روی گوشی های آن ها نصب شود تا بتوانند از امکانات موجود بهره ببرند که بیشتر شباهت به یک ریموت کنترل خواهد داشت که امکان می دهد به سیستم هوشمند ساختمان از هر جای از دنیا دسترسی داشته باشید که این موضوع نیز به کمک یک ماژول و البته اینترنت، در بستر جهانی ممکن می شود.

#هوشمند_سازی_dabidi

Loading

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *